BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 1, 2012


Kali ni aku nak berkongsi citer ngan korang kisah mengenai 'beruang dan ikan'.  Citer nie aku dengar semalam di radio IKIM..slot motivasi pagi..ustaz kegemaran Ustaz Badli Shah...Jom layann..
 
 


Sudah seharian menunggu di tepi sungai yang airnya mengalir dengan deras sekali.

"Mungkin nasib tidak menyebelahi aku pada hari ini" keluh seekor beruang yang bertubuh besar.

Sejak pagi lagi, beruang itu menanti di tepi sungai, cuba menangkap ikan namun waktu itu bukan musim ikan jadi tidak banyak ikan di dalam sungai tersebut. Jika ada pun, hanya anak-anak ikan yang kecil kelihatan berenang-renang dengan riang.

"Aku tidak kisah, tiada rotan, akar pun jadi..tak dapat ibu ikan, anak ikan pun tak mengapa" bisik hati kecil beruang yang bertubuh besar itu.

Dia cuba berkali-kali menangkap anak-anak ikan yang terdapat di situ. Akhirnya dia berjaya mendapat seekor!.

"Wahai beruang yang besar, tolong lepaskan aku" si ikan kecil itu merayu kepada beruang dengan suara yang ketakutan.


"Beri satu sebab mengapa aku perlu lepaskan kamu" kata beruang


"Tidakkah kamu nampak, aku ini terlalu kecil. Aku hanya akan menjadi sisa-sisa di celah gigimu sahaja jika kamu memakan aku" kata si ikan kecil.

"Aku tak kisah" jawab beruang.


"Begini sajalah. tolong campakkan aku ke dalam sungai itu semula. Setelah beberapa bulan aku akan menjadi besar. Ketika itu bolehlah kamu tangkap dan makan aku. Tentu ia lebih mengenyangkan" kata si ikan kecil dengan penuh berharap agar tipu helahnya berjaya.

"Wahai ikan kecil, tahukah kamu bagaimana tubuhku menjadi begitu besar begini?" tanya beruang.

"Bagaimana? tanya si ikan kecil dengan mata yang terkebil-kebil.

"Aku tidak pernah melepaskan rezeki yang telah ada dalam genggamanku walau sekecil mana pun ia" jawab beruang sambil tersenyum.

"Oppppssss" teriak si ikan kecil.  Tahu lah ia bahawa ajalnya dah tiba.

Dengan sekali nganga saja, tamatlah riwayat si ikan kecil itu di tangan sang beruang.

Pengajaran

Dalam kehidupan ini, kita diberi banyak pilihan, banyak peluang dan kesempatan. Namun jika kita tidak membuka minda, hati dan mata kita untuk melihat dan merebut peluang yang Allah berikan, maka peluang itu akan berlalu begitu saja. Mungkin jika peluang itu tidak direbut sekarang, maka pada suatu hari nanti kita akan mengeluh..."Aduhai...andainya aku tidak mensia-siakan peluang itu dahulu...!?" Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Maka jadilah seorang yang bijak, pilih dan rebutlah setiap peluang yang datang kepada kita.

Di saat kita kesulitan...tentu ada peluang untuk memperbaiki keadaan.
Di saat kita kesedihan...tentu ada peluang untuk mengecap kembali kegembiraan.
Di saat kita kejatuhan...tentu ada peluang untuk bangun semula.

Walau di ketika mana sekalipun, Allah akan sentiasa mengurniakan peluang buat kita asal saja kita bijak memilih, merebut dan menghargai peluang dan kesempatan itu.

Ustaz juga memetik kata-kata dari ahli falsafah 'Milton Berle' yang berbunyi: " 


"If opportunity doesn't knock, build a door".
Gunakanlah peluang yang ada dengan sebaik mungkin. Tidak kiralahpeluang dari segi apa. Kita mesti pandai cari peluang itu...

Ustaz turut bercerita mengenai kisah kejayaan 'Joe Girard'.  Siapakah dia nie?


Joseph Samuel Gerard, lebih popular dengan nama Joe Girard, lahir pada 1 November 1, 1928 di Detroit, Michigan adalah seorang jurujual terkenal di Amerika Syarikat. Beliau telah diiktiraf oleh Guinness Book of World Records sebagai jurujual terbaik di dunia kerana berjaya menjual kereta sebanyak 13,001 unit di Chevrolet di antara tahun 1963 hingga 1978.
Gempak tuuhhh..so apa resipinyerr...jom kita nengok...

JOE GIRARD’S 13 RULES TO SUCCESS!

 

1. HAVE A POSITIVE ATTITUDE – Bersikap positif
Hang around with positive people, stay away from cry babies and complainers, because they will pull you down to their level. If something isn’t going right in your life, keep it to yourself, no one wants to hear your problems, make people believe you are having a wonderful time.

2. ORGANIZE YOUR LIFE – Susun atur hidup anda
Keep an appointment book so that you don’t have to use the words that sicken me: “I FORGOT.” At the end of each day, meditate upon what you did or did not do, so you can become stronger for tomorrow. Plan your work for the next day. If you know where you are going you will get there. If you don’t, you are LOST!

3. WORK WHEN YOU WORK – Bekerja dengan sebenar-benarnya
Don’t take long lunch hours, and only eat with people who can help your cause, not with other salespeople. Do not sneak out of work early, if you do you are a LOSER.

4. OBSERVE GIRARD’S NO-NOs – Jauhi perkara ini semasa bekerja
No smoking or chewing tobacco, no gum, no colognes, no profanity, no dirty jokes, no alcohol breath, and men do not wear earrings when you are working. Turn off cell phones – they’re irritating. The biggest killer of them all is NOT BEING ON TIME.

5. DRESS THE PART – Berpakaian sesuai dengan apa yang anda jual
What kind of people are you dealing with? If you are selling to blue collar workers, don’t wear $500 suits and expensive shoes, jewelry or watches (it’s a big distraction). Wear it on your own time, not when you’re working – clothes can turn people off.

6. LISTEN! – Dengar dengan teliti
People can tell if you’re not listening. The longer you listen, the more obligated people will feel towards you. The more you listen, the more likely a customer is going to do business with you. Listening shows that you care. “The mouth should only be used for eating – keep your mouth shut!” Silence is Golden.

7. SMILE! – Senyum meningkatkan kualiti wajah anda
A smile increases your face value. If people would smile more, your customers would feel better and want to do business with you, plus it’s great for your health!

8. RETURN ALL PHONE CALLS & EMAILS – Berhubung semula dengan pelanggan, call dan emel
Not returning calls or emails are a way to lose customers and friends. Return your calls and emails as soon as possible. If you don’t, that’s a good way to burn a bridge!

9. TELL THE TRUTH – Bercakaplah perkara yang benar
If you get caught in a lie even once, you will always be a liar. Even if you tell the truth for the rest of your life, you won’t be trusted or believed, consider yourself DEAD.

10. DON’T OVERCHARGE – Jangan overcaj
If you do, and the customer compares your deal with somebody else, you have lost him. Take a little and leave a little; Joe only worked on a small profit, but he was heavy on volume, averaging six retail automobile sales a day. Word of mouth got around that YOU CAN’T BEAT JOE GIRARD’S PRICE.

11. STAND IN FRONT OF YOUR PRODUCT OR SERVICES, NOT BEHIND – Berdiri dihadapan produk anda, bukan membelakangkannya
The most important thing to do for your customer is SERVICE them, and they will do business with you over and over again. This is what made JOE #1 IN THE WORLD.

12. LOCK UP EVERY SALE – Tutup jualan dengan pertanyaan
After you have closed the sale, ask your customers why they bought from you – if they tell you why, they are reinforcing their trust in you. Therefore no more buyers’ remorse, MEANING NO MORE CANCELLATIONS.

13. REWARD YOURSELF – Hadiahkan diri anda
Treat yourself well for all the smart work you have done; YOU DESERVE IT!

0 comments: